vBulletin Tema Arsivi Milon4 Temalar�
Gelismis Arama

Portal Forum Radyo

Go Back   CennetYolu.Biz Forum Dinimiz İslam Kitabımız Kuran FIKIH

FIKIH Doğru Ve Gerekli ,Güncel Fıkhî Bilgiler..

Cevapla
 
Seçenekler
Alt 18 Haz 2007, 17:42   #1
Numan Bin Sabit
•• Üye ••
Numan Bin Sabit Nickli Üyenin Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: 08 Nis 2007
Yaş: 44
Mesajlar: 643
Thanks: 9
Thanked 387 Times in 114 Posts
Numan Bin Sabit will become famous soon enoughNuman Bin Sabit will become famous soon enough
Standart Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

KADIN, ERKEĞİ BOŞAYABİLİR Mİ?

Kadının boşama yetkisi var mıdır?
Yoksa kadının boşanması sadece erkeğin iki dudağının arasında mıdır?

İslam’da boşama yetkisi prensip olarak erkeğe verilmiştir. Ancak iyi tanımadığı veya zulüm ve haksızlık yapabileceğinden güvende olmadığı bir erkekle evlenmek durumunda kalan kadın, nikah sırasında erkekten boşama yetkisi ister ve evlilik bu şartla yapılmış bulunursa, kadın da boşama yetkisine sahip olur. Buna tefvizi talak denir. Böyle bir hak alındıktan sonra artık erkek bundan rücu edemez.

Nitekim Allah Rasulü’nün eşlerinin Medine döneminde bir ara onda olmayan kimi ziynet ve eşyayı istemesi üzerine inen ayette şöyle buyurulmuştur:

Eğer siz dünya hayatını, onun ziynet ve ihtişamını istiyorsanız, gelin size boşanma bedellerini vereyim de hepinizi güzellikle salıvereyim.” (Ahzab-28-29)

Çoğunluk müctehidlere göre, bu ayetle Hz. Peygamber’in eşlerine boşama yetkisi ve isterlerse Hz. Peygamber’den ayrılabilecekleri bildirilmiştir. Ancak onun temiz eşleri konuştuklarına pişman olmuşlar ve herbiri Allah’ın elçisini tercih etmiştir.

Şiddetli geçimsizlik veya kötü muamele durumunda ise, kadın daha önceden böyle bir boşama yetkisi almamışsa çoğunluk müctehidlere göre doğrudan boşama hakkı doğmaz. Koca, eşini boşamayı gerekli kılan hallerde boşayabileceği gibi kadın da kendine göre meşru mazeretleri varsa, zulüm veya haksızlığa tahammülü kalmamış ise, o zaman mahkemeye başvurarak boşanma talebinde bulunabilir. (Prof. Dr. H. Döndüren, Aile İlmihali, 558)

Evlilik birliğinin sona ermesinin bir diğer şekli, eşlerin mahkemeye başvurarak hakim kararıyla boşanmalarıdır. Tercihimiz; eşlerin birbirlerine karşı rıza ve muhabbetle evliliğin devamıdır. Aksi halde evliliği sona erdirmeleri ya da bazı boşanma sebepleri varsa, hakime baş vurarak evliliği sona erdirebilmeleri, İslam’ın bu konuda altarnetifli bir düzenleme yaptığını gösterir.


Allah Teâlâ şöyle buyurur:

الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَن يَخَافَا أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ {229}


“O talak iki defa olur. Her birinden sonra kadını ya iyilikle tutmak, ya da güzellikle ayırmak gerekir… Onlara verdiklerinizden bir şey almanız size helal olmaz. Eşler, Allah'ın koyduğu sınırlarda duramayacaklarından korkarlarsa, o başka. Allah’ın koyduğu sınırlarda duramayacaklarından siz de korkarsanız, kadının fidye verip kendini kurtarmasında her ikisi için de bir günah yoktur. Bunlar Allah'ın koyduğu sınırlardır. Onları aşmayın. Kim Allah’ın koyduğu sınırları aşarsa, işte onlar zalimlerdir.” (Bakara 2/229)




Nikah kıyılırken kadın benim de boşama hakkım olacak diye şart koşarsa, kadının boşama hakkı olur. Aksi takdirde bu hakkından vazgeçmiş sayılır.


Bir kadın, boşanma hakkı kendi elinde olmak üzere nikahlanmak için ne yapması gerekiyor?

Kadın, boşanmak benim elimde olmak üzere seninle evlendim der ve erkek de bunu kabul ettim derse, kadının boşanması kendi elinde de olur. Erkek eşine (İşin, senin elinde olsun) veya (Kendini sen boşa) yahut gibi cümlelerden birini söylerse, kadın, ancak
o oturumda kendisini boşayabilir.
Kocası (Ne zaman istersen kendini boşa) derse, o oturuma mahsus olmaz. Kadın istediği zaman, kendini boşayabilir.

Kendisine boşanmak hakkı verilen kadın, kocasına (Seni boşadım) derse, boşanma işi gerçekleşmez.
(Kendimi boşadım) demesi lazımdır. Nikah yapılırken kadın, (Ne vakit istersem, kendimi senden boşamak üzere...) diyerek, şart ederse, erkek de, nikah yapılırken, bu şartı kabul ettim derse, böyle şartlı nikah sahih olur
ve kadın da boşanmak hakkına sahip olur.

Erkek boşanma hakkını verse, kadın (Ben boşanma hakkını istemem) dese de, hakkını red etmiş olmaz.
Dilediği zamanda, kendini boşayabilir. Erkek nikah yaparken, (Boşanmak senin elinde olmak üzere,
seni nikah ettim
) derse, nikah sahih olup, boşanmak hakkı kadının elinde olmaz. Fakat, önce kadın,
(istediğim zaman, boşanma hakkı elimde olmak üzere sana nikahlandım) der, erkek de, (kabul ettim) derse,
hem nikah sahih olur, hem de, boşanmak kadının elinde olur.
Küfre düşen karı-kocanın, tecdid-i imandan sonra, iki şahit yanında tecdid-i nikah yapmaları gerekir.
Kolaylık olmak için, nikahı yenilemeye hanımdan vekalet almalı, iki erkek şahit yanında, (Öteden beri, nikahım altında bulunan hanımımı, onun tarafından vekil olarak ve tarafımdan asil olarak kendime nikah ettim) demelidir.
Camilerde yapılan meşhur tecdid-i iman ve tecdid-i nikahı cemaat ile okumak bu hükme dayanmaktadır.

Sonuç olarak âyetler, kadına evliliği sona erdirme hakkı tanımış, Peygamberimiz uygulamasıyla konuya açıklık getirmiştir.
__________________
Peygamberler benimle iftihar ettikleri gibi, ben de Ebu Hanife ile iftihar ederim.
Onu seven, beni sevmiş olur. Onu sevmeyen, beni sevmemiş olur.


HAZRETİ MUHAMMED

  Alıntı ile Cevapla
Alt 14 May 2008, 17:53   #2
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Efendim..

İyi niyyetlerle kurulan bir aile de olabilecek aksaklıklar eğer içeride çözülmeyecek hale geldi ise aile büyüklerine intikal etmelidir.. Aile büyüklerinin müdahale ve irşadı ile de düzelmeyen ihtilaflarda aile büyüklerinin de bilgisi ile iki tarafın onayladığı ve eşlerin yetki verdiği İslami hükme vakıf -emin bir hakim atanır... Hakimin kararı Şeri mahkemenin hükmü gibi geçerlidir....

Boşama yoluyla evliliği sona erdirme salahiyeti, prensip olarak kocaya aittir. ( Bunun bir çok hikmeti olsa gerekir .... acizane bence en ağır basan hikmetlerinden ikisi Allah indinde aile hukukunun erkekten sorulacak olması ve nafaka nın erkege yüklenmesi olsa gerekir..)

Kadın evlilik akdi yapılırken, yahut daha sonra kocasının boşama salahiyetini kendisine vermesini isteyebilir. Kadın isterse evlenme şartı olarak da bunu ileri sürebilir, elde edebilir.

Kadınların boşanmak için ( Şeri ) mahkemeye ( o yoksa ) iki tarafında hükmüne razı olduklarını beyan ettikleri bir ( - aile içi dışı - ilmen yeterki-vekile ) başvurmaları caizdir. Şayet (Şeri mahkeme-vekil ) geçerli sebep görürse boşanırlar. Bundan dolayı kadına bir günah yoktur....Şu an Şeri Mahkeme yoktur...

İslami hasasiyyete sahib bir ailede kadın için geçerli boşanma sebebleri:

1.Kocanın hanımına nafaka (yiyecek, giyecek ve mesken)vermemesi...

2.Onu fiili olarak terk etmesi...

3.Eşlerden birinde cinsî ilişkiye mani bir hal bulunması...

4.Eşler arasında geçimsizlik yaşanması...

5. Kadına karşı Hududullah dışı tekliflerde bulunmak ( dini vecibelerine engel olmak)


Bu geçimsizlik erkek tarafından geliyor ve hayatı çekilmez kılıyorsa hakim ya erkeği uzaklaştırır , bazı haklarını kısıtlar yada ayırır... Kadın bu şartların dışında Salih, dini ve ailevi vecibelerini ifaya ehil ve sadık eşinden ayrılmayı taleb ederse hem Şeri bir dayanağı olmaz hemde hadislerdeki

"Hiçbir sebep yokken kocasından boşanmak isteyen kadın Cennetin kokusunu alamaz.


ilahi tehdide muhatab olur deriz...

Bir erkek içinde Eşini boşama meşru sebebleri üçdür..

1- Açık Edepsizlik (Zina)

2- Serkeşlik ( kocasına hududullah içinde destek vermemek, köstek olmak, sözlü veya fiili olarak karşı çıkıp davasından döndürmeğe çalışmak ya da alıkoymak)

3- Dünya Hayatını Ve Süsünü Allah'a Tercih Etmek ( Dini ve Ahlaki Hassasiyet göstermemek)


  Alıntı ile Cevapla
Alt 14 May 2008, 22:29   #3
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında


1. Yüklenen emanet taksiminden kaynaklanıyor deriz...

a.Erkek mehirle aldığı izdivac sorumluluğunda eşinin

* dünyevi yüklerini üzerine alır. ( yeme,içme giyim ve barınma) Bu ise dini mükellefiyetin ( Helal Lokma) onda dokuzudur...

* uhrevi (Emri maruf nehyi anil münker ) hesabını üzerine yüklenir...

b. bazı haklar suistimale açıktır bu yüzden eşit değildir....örneğin Lian ( zina cürmünde gördüğü halde dört şahid getiremeyen kişinin eşiyle lanetleşmesi ) ahkamı gibi .....

2. Zina cürmünde iki tarafta günahta ve cezada eşittir.. ikisi içinde dört şahid olduğunda recm gerekir... ama boşanma konusunda (b) şıkkındaki tafsilat geçerlidir..

3. Erkek kadının dini ve ilmi özgürlüğünde kısıtlama koyamaz.. Bu sebeble kadına neden olamaz.. ama erkek için durum farklıdır..dini-ahlaki-emanet itibariyle erkek kadına muhtacdır..çünkü akdini-şerefini-neslini-evini ( malını) emanet etmektedir..

4. Ana kaynaklardan inceleme vaktim yok malesef ama bir kaynak Delilleriyle AİLE İLMİHALİ ( Prof. Dr. Hamdi Döndüren) Sayfa424-434

Ayrıca Kadın için boşanma maddelerinde ayrıntı , süreç uzundur ve yukardaki maddeler en şedid- ard niyet gibi durumlarda ictihad-kıyas nedenleridir Mezheblerde farklılık gösterir... Örneğin kadın evlendiği kişinin mahrem konuda yetersizliğinden haberdar evlendi ise yada eş nafaka temiminde azimli ama yetersiz ise erkek nafakasını ve barınmasını temin ettiği halde eşinden uzaklaşmış ( yada başka bir beldede ikamet ediyorsa) hanefi de boşanma sebebi değildir...


Boşama Hakkı nın erkeğe ait olduğuna ait deliller:

"Ey iman edenler! Mü'min kadınları nikahladığınız, sonra da onları boşadığınız zaman... Ahzâb, 33/49.

Kadınları boşadığınız ve onlar da bekleme müddetlerini bitirdikleri vakit, ya onları iyilikle tutun, yahut iyilikle bırakın...Bakara, 2/231.

İbn Mâce, Sünen'inde ibn Abbas'tan şunu rivayet eder: "Hz. Peygamber'e (s.a.) bir adam gelir ve: "Ya Rasûlallah; efendim beni cariyesi ile evlendirdi. Şimdi de aramızı ayırmak istiyor." dedi. Hz. Peygamber hemen minbere çıktı ve: "Ey İnsanlar! Ne oluyor ki, .sizden biriniz cariyesini kölesiyle evlendiriyor, sonra da aralarını ayırmak istiyor. Biliniz ki talâk, bacağı tutana aittir." buyurdu...

Bazı rivayetlerde de kocalarından ayrılmak için hile yapan kadınlardan bahsedilirki buda hükmün erkeğe ait olduğunda sahabe icmasını gösterir...

Vekî', İbn Ebî Leylâ Hakem b. Uteybe Hayseme b. Abdurrahman senediyle şu olayı anlatır: Bir kadın kocasına: "Bana bir isim tak." der. Kocası da ona "Dişi geyik" adım verir. Kadın: "(Olmadı, iyi) bir şey demedin." der. Kocası: "Peki ne söyleyeyim, sen söyle!" der. Kadın, (boşama esnasında kullanılan lafızlardan olup aynı zamanda da bağından boşanmış deve mânasına gelen) "haliyye talik de" der. Kocası da ona: "Sen haliyye taliksin." der. Bunun üzerine kadın doğru Hz. Ömer'e gelir ve: "Kocam beni boşadı." der. Arkasından kocası da gelir ve olanları anlatır. Hz. Ömer, kadının kafasına vurur ve kocasına: "Elinden tut (ve doğru evine götür), kafasına da vur!" der.

Gâzî b. Cebele'nin Safvan b. İmran el-Asamm'dan onun da ashabtan birinden rivayet ettiği şu habere ne diyeceksiniz? Bir kadın (kaylûle yapan) kocasının göğsüne oturmuş ve bıçağı boğazına dayamış. Ona: "Beni boşa yoksa seni kesinlikle boğazlarım!" demiş. Adam yalvarmış, yakarmış ise de kadın dinlememiş....


Anlıyacağınız İslami kriterlerde yeterli bir erkekten o razı olmadıkça ayrılma ve yeni bir izdivac ihtimali yoktur hiç bir Şeri mahkeme de onu zorlayamaz deriz....Onun için şuurlu hanım kardeşlerim verdikleri kararda ve dogru insanda emin olsunlar...

Konu Üsve-i Hasene tarafından (15 May 2008 Saat 07:46 ) deðiştirilmiştir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 15 May 2008, 09:30   #4
YeSiLKuBBeM
ALLAHA kavuşmak
YeSiLKuBBeM Nickli Üyenin Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: 06 Mar 2007
Yaş: 29
Mesajlar: 834
Thanks: 1.040
Thanked 748 Times in 237 Posts
YeSiLKuBBeM will become famous soon enoughYeSiLKuBBeM will become famous soon enough
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Es-Selamu Aleykum..

Ben bu konuda farkli seyler biliyorum.. Ve nikah kiyilmadan, bosanma izin almak biraz acayip geldi bana..

Neden bu iki Hadisi yazmadiniz:

1. Bir adam varmis, Peygamber Efendimiz gitmis ve Ona (sav) demiski hanimim beni aldatiyor..
Efendimizde demiski, ayril..
O adamda demiski, ama korkuyorumki aklim hayalim onda kalicak.. Efendimiz sav demiski, ozaman ayrilma.. (Abu Dawud, An-nasai)


Yani bence Erkekte isterse affeder Zinayi, kadinda.. Biri Zina yaparsa, diger ya affeder ya HEMEN ayrilabilir.. Kesinlikle ikisinden hakki var bu konuda..

Simdi özellikle bu Hadise bakin, TÜM HANIM KARDESLERIM BAKSIN
2. Ibnu Abbas (ra): Thabit Bnu-qais'in Hanimi EFendimiz (sav) gitmis ve demiski: Ey Allahin REsulu. Thabit Bnu-qais, ben onun hakkinda kötü bisey diyemem, hem ahlaki hem dinterbiyesi hakkinda kötü bisey diyemem, ama ben kötü bir Müslüman kadini olmak istemem. ayrilmak isterim.. EFendimiz sav sormuski, ondan mehir olarak aldigin bahceyi geri vermeye hazirmisin?.. o hanimda EVET demis.... sonra EFendimiz sav Thabit'a demiski: Al bahceni ve Hanimina talak söyle.. (Al-buchari)

Iste böyle..
Her iki tara bosanabilir..

Diyelim bosanacak sebeb yok, ama kadin erkegi birtürlü sevemiyorum falan, bu hadisten anlarizki ayrilabilir..

MeasSelam.. Hadisleri almancadan tercüme ettim.. Orijinalini bulursaniz ekleyin tekrar..
__________________
»-(¯`v´¯)-»__SENiN__ASKIN__VAR__IM__«-(¯`v´¯)-«
BIZ NEFSE KÖLE DEGIL, A KUL OLMAYA GELDIK..
  Alıntı ile Cevapla
Alt 15 May 2008, 11:17   #5
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Zina bir boşanma sebebidir şartı değildir ..Kişilerin bakışı ile alakalı...

İkinci hadis Peygamberimiz in sav bir tavsiyesi ara bulucu hükmü ... bu hükme mehrini alanda razı veren de...

Bir kadın mehir karşılığında yada fazlasıyla eşine boşanmayı teklif edebilir..Kadının talebi ile olan boşanmaya muhâla'â denir. Bu durumda kadına, aldığı mehiri iade gerekir. Mâlik, Şâfii ve cumhûra göre erkek, mehirden fazlasını da isteyebilir, bu haram değildir. Erkek buna zorlanamaz...
  Alıntı ile Cevapla
Alt 15 May 2008, 12:17   #6
YeSiLKuBBeM
ALLAHA kavuşmak
YeSiLKuBBeM Nickli Üyenin Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: 06 Mar 2007
Yaş: 29
Mesajlar: 834
Thanks: 1.040
Thanked 748 Times in 237 Posts
YeSiLKuBBeM will become famous soon enoughYeSiLKuBBeM will become famous soon enough
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Iste bende onu diyom..

Yukardaki yazilara baktigimizda, baska bisey anlasilir..
Bu yüzden her iki tarafi anlatan Hadislerle eklenmeli, sadece bir tarafi degil..

Birde nikah kiyildigi zaman, su ayrilmak icin izin almak meselesinin kaynagi varmi.. Hangi delile göre böyle bisey söylenmis..

Ayrica Erkek istedigi kadar mehir alamazki.. Kadin razi degilse, ozaman etraftaki erkeklere bakilir, onlar nekadar aldiysa, bu Erkegede okadar verilir..

Aslinda insan kendi düsünmeli..
Ben bu kisiyle in rizasina ulasamazsam, hergün tartisirsam falan ayrilirsin..

Fakat suda var.. Belki rizasini eger sabredersen bulabilirsin..

Yani herkez kendisi bilir yasadiklarini..
Herseye böyle dar sekilde bakmamak lazim, yukardaki yazilar kadinlari bosamaktan korkuturlar..

Kadinda, Erkekte..
RABBIM rizan nerdeyse, o yollara götür beni..
Rizan sabirdaysa, bana sabir ver..

DUA ile..
__________________
»-(¯`v´¯)-»__SENiN__ASKIN__VAR__IM__«-(¯`v´¯)-«
BIZ NEFSE KÖLE DEGIL, A KUL OLMAYA GELDIK..
  Alıntı ile Cevapla
Alt 15 May 2008, 12:24   #7
Anne Kanarya
•• Üye ••
Anne Kanarya Nickli Üyenin Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: 24 Kas 2007
Mesajlar: 410
Thanks: 0
Thanked 0 Times in 0 Posts
Anne Kanarya is on a distinguished road
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

peki hocam hanım eşinden bu hakkı nikah sırasında istemişse ve erkek önce kabul edip sonra hanımından bu hakkı isterse hanımın rızası dahilinde talak hakkını geri alabilirmi
  Alıntı ile Cevapla
Alt 15 May 2008, 16:03   #8
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Alıntı:
Anne Kanarya Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
peki hocam hanım eşinden bu hakkı nikah sırasında istemişse ve erkek önce kabul edip sonra hanımından bu hakkı isterse hanımın rızası dahilinde talak hakkını geri alabilirmi
oda ona geri verir....

  Alıntı ile Cevapla
Alt 18 May 2008, 02:25   #9
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Alıntı:
YeSiLKuBBeM Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster


Neden bu iki Hadisi yazmadiniz:

1. Bir adam varmis, Peygamber Efendimiz gitmis ve Ona (sav) demiski hanimim beni aldatiyor..
Efendimizde demiski, ayril..
O adamda demiski, ama korkuyorumki aklim hayalim onda kalicak.. Efendimiz sav demiski, ozaman ayrilma.. (Abu Dawud, An-nasai)


Yani bence Erkekte isterse affeder Zinayi, kadinda.. Biri Zina yaparsa, diger ya affeder ya HEMEN ayrilabilir.. Kesinlikle ikisinden hakki var bu konuda..

Simdi özellikle bu Hadise bakin, TÜM HANIM KARDESLERIM BAKSIN
2. Ibnu Abbas (ra): Thabit Bnu-qais'in Hanimi EFendimiz (sav) gitmis ve demiski: Ey Allahin REsulu. Thabit Bnu-qais, ben onun hakkinda kötü bisey diyemem, hem ahlaki hem dinterbiyesi hakkinda kötü bisey diyemem, ama ben kötü bir Müslüman kadini olmak istemem. ayrilmak isterim.. EFendimiz sav sormuski, ondan mehir olarak aldigin bahceyi geri vermeye hazirmisin?.. o hanimda EVET demis.... sonra EFendimiz sav Thabit'a demiski: Al bahceni ve Hanimina talak söyle.. (Al-buchari)

Iste böyle..
Her iki tara bosanabilir..

Diyelim bosanacak sebeb yok, ama kadin erkegi birtürlü sevemiyorum falan, bu hadisten anlarizki ayrilabilir..

Allah’ın belirlediği sınırları ihlal etmekten korkan kadının, mevcut aile birliğinin sona erdirilmesi için erkeğin ekonomik zararına ortak olmasına Muhale denir...

Muhale’a yapma hususunda eşler her hususta anlaşmışlarsa mahkemenin hükmüne yine gerek duyulmaz. Fakat kadının veya kocanın aleyhine olacak şekilde bir şartın ileri sürülmesinden dolayı eşlerden birinin muhale’aya yanaşmaması halinde mahkemeye başvurmak daha hakkaniyete uygun olacaktır.

Bu yaklaşım, önceki iki görüşün ortasını bulan bir görüş olup zamanımıza en uygun olanı da budur. Bu görüşe göre hul’ hakkı, kadına tanınmış bir hak olduğundan, erkek talak hakkını kullanırken normal durumlarda, mahkemeye müracaatı gerekmediği gibi, burada da durum aynıdır. Ancak kadının bu hakkını kullanmasına erkeğin itiraz etmesi durumunda, kadın bu hakkını kullanmak için mahkemeden yardım talep edebilecektir

muhale’a, eşlerin karşılıklı anlaşması halinde bir problem oluşturmamaktadır. Fakat kadının muhale’a ile boşanmak istemesine rağmen, kocanın boşanmamakta ısrar etmesi halinde durum ne olacaktır?

Hanefi ve Şafiilere göre, kocada bulunan bazı cinsel kusur ve hastalıklardan başka, kadının boşanma talebiyle mahkemeye başvurma ve dahi geçimsizlikten dolayı mahkemeye başvurma hakkı yoktur. kadını huzursuz eden veya aile birliğini sarsan diğer şeyler, kadının mahkeme kararıyla boşanmasına yeterli görülmemiştir.


Konu Üsve-i Hasene tarafından (18 May 2008 Saat 10:54 ) deðiştirilmiştir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 19 May 2008, 12:03   #10
Üsve-i Hasene
Misafir
Mesajlar: n/a
Standart --->: Kadin, Erkeği Boşayabilir Mi Hakkında

Hanefiye göre Kadının dava açmasındaki sebebler ve hükümleri



1.Nafaka Temin Etmediği İçin Ayırma:

Hanefilere göre koca nafaka vermediği için hanımını ayırmak caiz olmaz. Çünkü koca ya fakirdir veya zengindir. Fakir ise nafaka vermemesi nedeniyle zulüm olmaz. Çünkü Allah (c.c.) şöyle buyurmuştur:

"İmkanı geniş olan, nafakayı imkanlarına göre versin. [Talak, 7]

Koca zulüm etmiyorsa biz de onun nağmına talak vererek zulm edemeyiz. Zengin ise onun nafakasını vermezse o zaman kocası zalimdir. Fakat bu zulmü ondan kaldırmak için şartsız olarak ayırmak lazım gelmez. Şu halde hanımın nafakası için zorla malım satmak veya nafaka vermeye zorlamak için haps etmek gibi başka yollara baş vurulur.

Rasûlullah (s.a.v.)'ın herhangi bir kadına kocasının fakirliği nedeniyle fesh etme imkanı verdiği ve ona fesh etme hakkının olduğunu bildirdiği bir haberin nakl edilmeyişi de Hanefılerin görüşünü teyit etmektedir.

2.Özür veya hastalık sebebiyle ayırma:

Hanefilere göre özür sebebiyle ayrılma talebi sadece kadının hakkıdır. Buna kocanın hakkı yoktur. Zira kocanın boşa mak suretiyle kendisine gelen zararı def etmesi mümkündür. Kadının ise kendisine ayrılma talebi hakkının verilmesi dışında bu zararı def etmesi mümkün delildir. Çünkü o talak verme hakkına sahip değildir

Ebu Hanife ve Ebu Yusuf a göre: Nikahı fesh etme ancak erkekte görülen ve tenasül organlarında bulunan şu üç özür sebebiyle caiz olur.

Cebb: Erkeklik uzvunun kesik olması,
unne:görevini ifa ya güc imkan yetirememesi,
Hasa:.... ezilmiş veya çıkarılmış olması

Zira bunlar giderilmesi mümkün olmayan özürlerdir. Zararları devamlıdır. Evliliğin asıl gayesi olan çoğalma ve nesil yetiştirme ve kötü yollara düşmemesidir. Bunun için mutlaka aynlmaları lazımdır.

Cinnet gibi ruhsal durumlar.. cüzzam gibi kalıcı özürlerde imam Muhammede hanımını fesh etme hıyar hakkı yardır. Bunlar kadında bulunursa kocanın tercih etme hakkı yoktur.

3.Hanefi ve Şaflilere göre kocasının ayrı kalması uzun süre bile olsa, hanımın aynlma talebinde bulunmaya hakkı yoktur. Zira bu hakkın varlığına dair şer'i bir delil yoktur. Eğer yeri biliniyorsa hakim o yerdeki hakime yazı ile bildirerek nafaka vermeye mecbur eder. Geçimsizlik için ayırma caiz değildir. Hanefi, Şafii ve Hanbeliler geçimsizlik veya zarar verme İçin ayırma tüm fakihlere göre caiz değildir. Zira meseleyi mahkemeye intikal ettirmek ve bu huyundan dönünceye kadar adamın tedip edilmesine hükm etmek mümkündür.


Konu Üsve-i Hasene tarafından (19 May 2008 Saat 13:11 ) deðiştirilmiştir.
  Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 2 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 2 Misafir)
 
Seçenekler


Benzer Konular
Konu Konuyu Açan Forum Cevap Son Mesaj
Kadin Izarlari Bir yolcu TESETTÜR VE BAŞÖRTÜSÜ MÜCADELESİ 5 21 Au 2008 06:53

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Telif Hakkı © CennetYolu.Biz 2005-2008
Tema Uygulama Fosaloglu & Dizayn Milon4